اهداف دروس در دوره ی دبستان

قرآن

وضعیتی است که دانش آموزان از طریق صحیح و روان خوانی قرآن و خواندن ترکیب­ها و واژگان قرآنی، نسبت به برقراری ارتباط مؤثر با قرآن از طریق شناخت مفاهیم تربیت دینی (اخلاق، نوع دوستی، رعایت حقوق دیگران، رعایت عدالت، رعایت انصاف، سپاس گزاری، گذشت و …) تحریک شده تا زمینه های افزایش اُنس با قرآن بیش تر گردد.

هدیه ­های آسمان

وضعیتی است که با درگیر کردن ذهن دانش آموز از طریق مشاهده ی پدیده های پیرامون خود، نخستین گام­های تفکر در آفرینش برای شناخت نظام خلقت، خالق نظام خلقت و وظایف خود در برابر خالق و مردم، را خواهد برداشت. از این رهگذر است که درس هدیه­های آسمانی با رعایت حداکثری نکات زیر ممکن خواهد بود:

  • تلاش برای مرتبط ساختن آموزش­های دینی دانش آموزان با زندگی روزمره­ی آن ها به گونه­ای که آموزش­ها از زندگیِ کودکی شروع شده و به زندگیِ بزرگسالی آن ها ختم شوند
  • تلاش برای فراهم کردن زمینه های مناسب، به منظور استنباط و نتیجه­گیری خود دانش آموزان از مطالب و موضوعات و پرهیز از انباشته کردن ذهن آن ها از مفاهیم و اطلاعات حافظه ای
  • تلاش برای ایجاد امید، شادی و نشاط به هنگام ارائه­ی آموزش­های دینی و پرهیز از ایجاد اضطراب و صدمات روحی و روانی در دانش آموزان
  • ترسیم چهره­ای صمیمی و قابل فهم برای دانش آموزان از شخصیت، رفتار و زندگی پیامبر اسلام (ص) و معصومین (ع)
  • تلاش برای پرورش حس زیبایی شناسیِ دانش آموزان با بهره­گیری از هنرهای جذاب در جهت درک هر چه بیش تر مفاهیم دینی
  • استفاده از بیان غیر مستقیم در آموزش مفاهیم بویژه مفاهیم اخلاقی

ادبیات (خوانداری و نوشتاری)

خواندن: وضعیتی است که با درگیر کردن ذهن دانش آموز با قالب های ادبی، تصاویر، نشانه­ها و ترکیب نشانه­ها، منجر به پرورش خوب ديدن، دقيق گوش دادن، روان خواندن، تقويت حافظه­ي زباني، درك متن، خوب سخن گفتن، واژه آموزی، درک محتوا، رعایت لحن و آهنگ و درک تصویری می شود. صحیح خوانی و آهنگین خواندن جملات باید به گونه ای باشد که منجر به درک موضوع و دریافت مفاهیم مندرج در کتاب درسی و بیان شیوای آن گردد.

پرورش درك شنيداري با گوش دادن به خوانش متن، تقویت اعتماد به نفس با شعر خوانی، قدرت سخن گفتن در برابر جمع و كاهش كم رويي با اجراي نمايش، پرورش حافظه و تقويت فن بيان با حفظ شعر و تقويت قدرت ادراكي و تفكّر با خواندن حکایت و ضرب المثل و و گفت و شنود محقق می گردد.

نوشتن: وضعیتی است که با درگیر کردن ذهن دانش آموز با تصویر نویسی، انشا، مقايسه ي پديده­ها، نوشتن تفاوت­ها و همانندي­ها و تبديل شعر به نوشته هاي ساده، مهارت نوشتن نزد وی تقویت می­گردد. او با درک صداها و نشانه­ها، توانایی بازشناسي و كاربست شكل درست نشانه­ها را پیدا می­کند. وی با شناخت چگونگی واژه­سازی و درک معانی مترادف و متضاد، قادر به استفاده­ی درست از کلمات و نشانه­ها در نوشتار می­شود. همچنین این توانایی­ها او را یاری خواهد کرد تا با خلاقیت، جملات تازه بسازد و با پرورش تخیل، بتواند متن­هایی در قالب انشا ساخته و پرداخته کند. این درس با ایجاد فرصت برای تفکر، درک و دریافت او را از سطح ساده و دريافت اطّلاعات آشكار متن به لايه هاي زيرين و سطوح عميق­تر درك متن، راهبری می­نماید.

ریاضی

وضعیتی است که دانش آموز با درگیر کردن ذهن خود برای درک الگوها و روابط میان آن ها، با استفاده از آگاهی های قبلی و پردازش اطلاعات، دست به ساخت دانش جدید می­زند. این فعّالیت­ها در قالب بازی، کار پروژه­ای، انجام عملیات و دست سازه شامل مراحلی مانند درک کردن، کشف کردن، حلّ مسئله، استدلال کردن، بررسی کردن، حدس و آزمایش، توضیح راه حل، مرتّب کردن، قضاوت در مورد یک راه حل و مقایسه­ی راه حل­های مختلف صورت می گیرد.

ایجاد زمینه برای فکر کردن و پرورش توانایی­های ذهنی دانش آموزان، ایجاد زمینه برای تقویت نظم فکری و ارتقای توانایی آنان در مدل سازی، یادگیری مفاهیم پایه­ی ریاضی و ایجاد توانایی در محاسبات مورد نیاز در زندگی روزمره، از اهداف آموزش ریاضی در دوره ی ابتدایی می باشند. برخی از مفاهیمی که دانش آموزان در دوره ی ابتدایی فرا می گیرند عبارت است از:

  • عدد: از درک عدد، حس عددی (تجسم بزرگی عدد)، شمارش معنادار و نام و نماد عدد در پایه­ی اول شروع می­شود و در پایه­های بعدی به ترتیب ساختار ارزش مکانی به سمت اعداد بزرگ تر تعمیم داده می شود تا در پایان پایه­ی پنجم به عدد میلیارد می رسد. همچنین در پایه­ی چهارم تعمیم جدول به سمت اعداد کوچک یعنی اعداد کوچکتر از واحد آغاز و نماد اعشار معرفی می شود. از پایه­ی دوم به بعد دانش آموزان با مفهوم جدیدی از عدد به شکل کسر آشنا می شوند و این مفهوم تا درک واحد کسر و اعداد مخلوط گسترش می یابد. از پایه­ی چهارم به بعد درک ارتباط میان انواع مختلف اعداد اتفاق می افتد.
  • نسبت و تناسب: در پایه­ی پنجم در ادامه­ی مفهوم کسر، یادگیرندگان با درک رابطه­ی میان دو کمیت، با استفاده از نماد کسر با مفهوم نسبت و تناسب رو به رو می شوند. از این مفهوم در پایه­ی پنجم و ششم به صورت گسترده در محاسبه­ی درصد، سود، ضرر، تخفیف و … استفاده می کنند.
  • الگو: دانش آموزان در پایه­ی اول با مفهوم الگو آشنا شده و توانایی شناسایی شکل­های الگودار (شامل الگوهای عددی و هندسی) را کسب می­کنند. سپس می­توانند الگو را تعمیم داده، واحد تکرار را کشف نمایند و ویژگی­های آن را توصیف کنند. در پایه­ی دوم تا ششم همین مفهوم در قالب الگوهای پیچیده تر گسترش می یابد و در پایه­ی چهارم دانش آموزان به توانایی پیش بینی ادامه­ی الگوها می رسند.
  • هندسه: در پایه­ی اول، دانش آموزان با اشکال هندسی و نام­ آن ها آشنا می شوند. از پایه­ی دوم تا چهارم اجزا و ویژگی­های این اشکال را درک می کنند و از پایه­ی چهارم به بعد توانایی مقایسه کردن این اشکال را پیدا می کنند. همچنین در پایه­ی سوم به تدریج اشکال سه بعدی معرفی می شوند و دانش آموزان قادر به کسب مهارت تجسم فضایی می گردند.
  • اندازه گیری: در پایه­ی اول دانش آموزان با مفهوم اندازه گیری و اهمیت واحد اندازه گیری آشنا می شوند. از پایه­ی دوم به بعد واحدهای اندازه گیری طول، زمان، سطح، زاویه، حجم و ابزارهای اندازه گیری هر کدام معرفی می گردند و دانش آموزان، مهارت استفاده از این ابزار را تمرین می کنند.
  • آمار و احتمال: دانش آموزان با مفهوم سرشماری در پایه­ی اول آشنا شده و از ابزار چوب خط برای ثبت داده­ها استفاده می کنند و از پایه­­ی دوم جمع آوری، ثبت و نمایش داده­ها بر روی نمودارهای مختلف را فرا می گیرند. در پایه­ های پنجم و ششم شاخص­های میانگین و میانه را برای توصیف نمودار درک کرده و از پایه­ی دوم تا پنجم پدیده های تصادفی را تجربه می­نمایند.
  • محاسبات: در پایه­ی اول، مفهوم جمع و تفریق را درک نموده و همچنین در طول پایه­ی اول و دوم الگوریتم­های جمع و تفریق اعداد تا سه رقم را فرا می گیرند. در پایه­ی سوم دو مفهوم ضرب و تقسیم را درک کرده و الگوریتم های ضرب و تقسیم اعداد چند رقمی را یاد می­گیرند. از پایه­ی چهارم به بعد عملگرهای محاسباتی را به انواع مختلف اعداد تعمیم می دهند.

علوم

وضعیتی است که با درگیر کردن ذهن دانش آموز از طریق ایجاد حساسیت نسبت به محیط اطراف به وسیله ی تحریک حواس پنج گانه و مشاهده­ی پدیده­ها، ارتباط میان آن ها را درک کند. او طی این فرآیند می تواند با استفاده از طرح مسأله، فرضیه سازی و آزمون فرضیه، نسبت به ساخت جدید ذهنی اقدام نماید.

چنین فرآیندی فرصتی را برای درک پدیده­های طبیعی فراهم می­کند تا دانش آموز با استفاده­ی مسئولانه از طبیعت به مثابه­ی بخشی از خلقت الهی و آموختن از آن، برای ایفای نقش سازنده در ارتقای سطح زندگی فردی، خانوادگی، ملیّ و جهانی آماده گردد. این مهم از طریق کاربست روش علمی با تأکید بر تقویت مهارت مشاهده­گری، پرسش­گری، فرضیه سازی، جمع آوری اطلاعات و مستند­سازی و ارائه­ی آن ها، طراحی، اجرا و ارزیابی آزمایش و تحلیل و نتیجه گیری و همچنین فن آورانه کردن علم با به کارگیری آن در زندگی روزمره و طراحی و ساخت مدل­ها و سازه­ها انجام می­پذیرد.

  • مشاهده­گری: حواس، راه شناخت دنیای اطراف است و مشاهده، به کارگیری حواس پنج گانه اطلاق می شود. مشاهده ابزار انتقال مفهوم از بیرون به ذهن است. این مهارتِ بسیار پایه ای و مهم که با به دنیا آمدن در انسان شکل می گیرد، در پایه­ی اول با شناخت حواس و اندام­های مربوط به آن شروع می­شود. در این پایه دانش آموزان یاد می­گیرند که برای دریافت اطلاعات از پیرامون خود چگونه از حواس مرتبط استفاده نمایند. در پایه­های بعدی این مهارت تقویت و به صورت مشاهده­ی کیفی و کمی گسترش می­یابد و دانش آموزان توانایی دریافت جزئیات پدیده­های ساکن و پویا را کسب می کنند. دانش آموزان پایه­ی اول مشاهدات خود را به صورت گفتاری و نقاشی توصیف می­کنند و از پایه­ی دوم، ثبت مشاهدات خود را با نوشتن توصیفات خود پی می­گیرند.
  • پرسش­گری و فرضیه­سازی: مشاهده­ی خوب منجر به درک و مقایسه با تجربه­های قبلی و در نتیجه ایجاد پرسش در ذهن مشاهده­گر می­شود. هنگامی که پرسش در ذهن ایجاد می­شود، هر فرد برای آن پاسخی احتمالی دارد که به آن فرضیه می­گوییم. این دو مهارت با ایجاد فرصت مشاهده­های چالش برانگیز و برانگیختن دانش آموزان به تفکر و نهراسیدن از اشتباه در ارائه­ی پاسخ احتمالی، از پایه­ی اول شروع می­شود و در پایه­های بالاتر گسترش می­یابد. با ایجاد پرسش در ذهن و فرضیه­سازی، گامی مهم در جهت ساخت دانش توسط خود دانش آموز است.
  • جمع آوری اطلاعات و مستند سازی و ارائه­ی آن ها: این مرحله یکی از مراحل ساخت دانش است. دانش آموزان از پایه­ی سوم یاد می­گیرند که چگونه متناسب با پرسش طرح شده، پس از فرضیه سازی؛ اطلاعات جمع آوری کرده و در شکل های گوناگون مانند جدول، گزارش، .. مستند سازی کنند و به روش­های گوناگون به کلاس ارائه دهند.
  • طراحی، اجرا و ارزیابی آزمایش: در پایه­ی اول، آزمایش بیش تر برای مشاهده­ و توصیف پدیده­ها انجام می­شود. از پایه­ی دوم، آزمایش برای آزمون فرضیه اجرا می شود و اندازه گیری نیز از این پایه آغاز می گردد. از پایه­ی چهارم، دانش آموزان شروع به طراحی آزمایش مبتنی بر پرسشی که طرح نموده­اند می­کنند و به تدریج توانایی ارزیابی چگونگی طراحی و اجرای آزمایش­های خود را پیدا می­کنند.
  • تحلیل و نتیجه گیری: ساخت دانش در ذهن دانش آموز فرآیندی است که از مشاهده آغاز می­گردد و به تدریج تکامل می­یابد. از آن جایی­که پیمودن این مسیر به تجربه­های قبلی، دریافت حواس، دقت در مشاهده پرسش­هایی که در ذهن شکل می­گیرد و مسیری که فرد در یافتن جواب خود طی می­کند بستگی دارد، تحلیل و نتیجه­گیری برای هر دانش آموز امری شخصی است. با این حال با ایجاد فرصت گفت و شنودهای کلاسی و گروهی و ارائه­ی یافته­های دانش آموزان، آنان در معرض یافته­های یکدیگر قرار می­گیرند و دانش ساخته شده­ی خود را بازسازی می­کنند.
  • فن آورانه کردن علم با به کارگیری آن در زندگی روزمره: درس علوم با ایجاد فرصت­هایی برای مشاهده­ی پیرامون و شناخت پدیده­ها، مسئولیت افراد را نسبت به محیط افزایش می­دهد و توانایی او را نسبت به تعامل با محیط افزایش می دهد.
  • طراحی و ساخت مدل­ها و سازه­ها: دانش آموزان از پایه­ی دوم به ساخت مدل و سازه می­پردازند. با این فعالیت، مشاهده­گری، خلاقیت و توانایی حل مسئله­ی آنان پرورش می­یابد و مهارت های دستی آنان نیز تقویت می گردد.

مطالعات اجتماعی

وضعیتی است که طی آن، دانش آموز نسبت به رُخ دادهای پیرامون خود، حساس و کنجکاو می شود. مهارت اندیشیدن پیرامون پدیده های اجتماعی را به او می آموزد و او را فردی پُرسشگر، منتقد، خلاق، دارای شناخت، مسئول و مؤثر نسبت به خود و اجتماع تربیت می کند. این درس شامل پنج حوزه­ی موضوعی است که شامل فضا و مکان؛ زمان، تداوم و تغییر؛ فرهنگ و هویت؛ نظام اجتماعی؛ منابع و فعالیت های اقتصادی هستند.

 

 

سیستم آموزشی، پرورشی و اجرایی مدرسه

دپارتمان ها

    • با توجه به رویکرد شورایی در مدرسه و از طرف دیگر لزوم همکاری و همراهی همه جانبه ی ارکان مدرسه در شکل گیری رویکرد مدرسه به فرآیند یاددهی-یادگیری، تشکیل جلسات تخصصی امری ضروری است. در این جلسات دپارتمانی که به صورت تخصصی در هر درس و با حضور معلمان پایه و فرد متخصص آن درس تشکیل می شود، مفاهیم کتاب درسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با توجه به شرایط رشدی دانش آموزان و ویژگی های هر درس، شیوه های تدریس، فعالیت دانش آموز و روش ارزشیابی مستمر و پایانی و کاربرگ های مورد نیاز تدوین می گردد.
  • مشاوره و روان شناسی
    • با توجه به رویکرد مدرسه در توجه به رشد همه جانبه ی دانش آموز، نگهداشت و ارتقای بهداشت روانی، یکی از اصولی ست که باید در همه ی فعالیت ها و فرآیندها در نظر گرفته شود. با این نگاه، مشاور مدرسه به عنوان فردی متخصص در فرآیندهای طراحی و برنامه ریزی فعالیت ها و همچنین در ارتقای ارتباط میان دانش آموزان با یکدیگر، والدین و ارکان مدرسه، نقش به سزایی خواهد داشت.
  • مسئول پایه
    • مسئول پایه به عنوان موثرترین فرد در طراحی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی فرآیندهای مرتبط با پایه در همه ی حوزه های آموزشی و پرورشی، و آگاه نسبت به همه ی فرآیندهای مدرسه، مدیریت پایه را بر عهده دارد. با این ویژگی های یاد شده، مسئول پایه، نقش مهمی در تبیین سیاست ها و برنامه ها به آموزگاران، والدین و دانش آموزان دارد. همچنین با جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات دانش آموزان به کمک معلمان، مربیان و اولیای مدرسه از زمان ورود به پایه و در طول سال تحصیلی می تواند ارزیابی مستمری از عملکرد دانش آموزان در همه ی حیطه ها داشته باشد و در تعامل سازنده با اولیا، در رشد همه جانبه ی دانش آموز نقش موثری ایفا نماید.
  • فعالیت در خانه
    • فعالیت یادگیرانه ی خارج از مدرسه و متناسب با هر درس که چارچوب آن توسط آموزگار مربوطه مشخص می شود، «فعالیت در خانه» یا «تکلیف» نامیده می شود. هدف از این فعالیت­ ها، درگیر کردن دانش آموز با مفهوم در قالب های گوناگون و در سطوح مختلف تثبیت، تعمیق و گسترش مفهوم است. این فعالیت ها، می تواند یافتن نمودهایی از مفهوم در محیط پیرامون و زندگی روزانه، ایجاد ارتباط با مفاهیم قبلی با به کارگیری دانش آموخته شده در نیازهای روزمره و تقویت مهارت های مرتبط با درس مورد نظر را در برگیرد.
  • ارزشیابی کیفی-توصیفی
    • از آن جایی که دانش آموزان طی یک فرآیند (زنجیره ای از فعالیت ها) نسبت به یادگیری مفاهیم اقدام می نمایند و با در نظر گرفتن این که دانش قبلی، تجربه ها و میزان شوق و علاقه شان به یادگیری از بنیادی ترین مفاهیم نگرش شناختی می­باشد؛ تعیین وضعیت دانش آموز با نمره، به معنی نادیده گرفتن کیفیت و محتوای یادگیری و تلاش او می باشد. بر همین اساس در نظام ارزشیابی کیفی- توصیفی، مفاهیم و مهارت هایی که دانش آموز فرا می گیرد، در قالب یک جریان تکاملی به صورت مستمر (ارزشیابی مستمر) مورد مشاهده، ارزیابی و کنترل قرار می گیرد. در این نگاه، ابزارهای سنجش در خدمت یادگیری است و باید در جهت ارتقای آن به کار گرفته شود. ارزشیابی کیفی – توصیفی با به کارگیری ابزارهای گوناگون سنجش، اهمیت اول را آن به تلاش و کوشش دانش آموز در جهت کشف مسأله و حل آن می دهد و به دنبال آموزگار موظف است نوع و کیفیت این تلاش و فعالیت را توصیف نماید و شاخص هایی که برای توصیف مورد استفاده قرار می گیرد را بر اساس مفاهیم و مهارت های درس مربوطه انتخاب نماید.
    • در نظام ارزشیابی کیفی-توصیفی، زمان برگزاری آزمون اعلام نمی گردد زیرا آزمون تنها یکی از ابزارهای سنجش یادگیری دانش آموز است و دانش آموزان همواره در معرض ارزیابی هستند و مهم تر از همه نگهداشت بهداشت روانی دانش آموزان اهمیت به سزایی دارد. هرچند آزمون ها در مقطع دبستان اهمیت ابزاری خود را از دست داده اند، اما بی توجهی به نیاز دانش آموزان و خواسته­ی والدین جهت سنجش وضعیت یادگیری دانش آموز در وضعیت های خارج از مدرسه و آمادگی برای آزمون های ورودی به مدارس برتر، باعث برهم خوردن بهداشت روانی آنان می گردد. از این رو با توجه به ویژگی های پایه های گوناگون، چند آزمون هماهنگ طراحی و اجرا خواهد شد.
  • روزنگار
    • بر این باوریم که اگر مدرسه در تعامل سازنده با والدین در ایجاد شوق به یادگیری در دانش آموزان موثر عمل نماید؛ دانش آموز بدون زور و اجبار، برنامه ریزی و مدیریت یادگیری خود را بر عهده خواهد گرفت. با توجه به این مهم، روزنگار به عنوان ابزاری برای تسهیل برنامه ریزی و انجام فعالیت های خانه با محوریت دانش آموز طراحی و تدوین گردیده است. فراگیری مهارت برنامه ریزی از طریق شناسایی فعالیت ها، اولویت بندی آن ها و تعیین زمان مورد نیاز هر یک، محقق می­گردد. برآنیم که این مهم را با عنوان «مدیریت فعالیت و زمان» به دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم آموزش دهیم.
  • مرکز یادگیری (آزمایشگاه و کارگاه)
    • یادگیری فن آورانه مستلزم مشاهده­ی مستقیم نمونه های واقعی و به کارگیری ابزار و وسایل جهت انجام آزمایش، اندازه گیری و طراحی و ساخت است. در دبستان محوریت با مشاهده ی مستقیم است و اندازه گیری دقیق فراتر از ویژگی­های رشدی دانش آموزن این مقطع می باشد. همچنین استفاده از وسایل روزمره جهت انجام آزمایش، موجب می شود دانش آموزان علم و یادگیری را منحصر به ابزار و وسایل خاص ندانند و خلاقیت آنان در به کارگیری وسایل تحریک شود. مرکز یادگیری با فراهم نمودن وسایل و ابزار اولیه، سعی در رسیدن به اهداف ذکر شده دارد.

 

  • مراسم مذهبی و ملی
    • یادگیری های جدید مستلزم پذیرش ریسک است و بدون داشتن اعتماد نمی توان ریسک پذیر بود. تقویت هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان به خودباوری، اعتماد به خود و دیگران و در نتیجه ایجاد ارتباط قوی تر با دیگران منجر می شود. مراسم مذهبی و ملی را به عنوان فرصتی برای شناخت خود و جامعه و شکل گیری هویت می بینیم. از این رو از موقعیت های مختلف مانند صبحگاه، مسابقات، جشنواره ها، اردوها و بازدیدها جهت برگزاری آن ها استفاده می شود.
  • جشنواره ها و مسابقات علمی، ورزشی، فرهنگی و پژوهشی
    • جهت افزایش شوقِ آمدن به مدرسه در دانش آموزان و ایجاد فرصت برای شناخت، بروز و رشد استعدادها، علایق و توانایی های آنان، به مناسبت های ملی و مذهبی و حتی فراتر از آن ها، مسابقات و جشنواره های متنوعی در طول سال تحصیلی طراحی شده اند. در این برنامه ها، دانش آموزان می توانند با توجه به ویژگی های خود دست به انتخاب بزنند.
  • دانش افزایی معلمان، مربیان و کارکنان مدرسه
    • از آن جایی که یادگیری فرآیندی مستمر و مادام العمر است و بسترسازی برای یادگیری دانش آموز نیاز به همگرایی همه ی ارکان مدرسه در نگرش و شیوه ها دارد؛ جلسات دانش افزایی با رویکرد به کار گیری آن در فعالیت های جاری از تابستان به صورت مداوم شروع شده و در طول سال تحصیلی ادامه خواهد یافت. این دوره ها و جلسات در زمینه های روانشناسی رشد، روان شناسی یادگیری، شیوه های نوین تربیتی، کارگاه ارتباط موثر، دوره­ی تیم سازی، .. برگزار شده است و ادامه می­یابد.
  • آموزش خانواده
    • همگام بودن اولیا با برنامه ها و سیاست های مدرسه می تواند ضامن و تسریع کننده­ی رشد همه جانبه­ی دانش آموز شود. با این باور، هم سو سازی نگرش­ها در نگاه به انسان، رشد، یادگیری و روش های حمایتی، یکی از برنامه های مهم و استراتژیک مدرسه می باشد که در قالب جلسات همگانی، پایه ای و کلاسی در طول سال تحصیلی برنامه ریزی شده و اجرا خواهد شد.
  • انجمن اولیا و مربیان
    • با توجه به برنامه ریزی برای بهره برداری از همه ی فرصت ها جهت تبیین برنامه ها و همسوسازی نهاد خانه و مدرسه، انجمن اولیا و مربیان؛ نه تنها جایگاه ویژه ای در انتقال دغدغه ها و حفظ و نگهداشت بهداشت روانی اولیا دارد بلکه می تواند مدرسه را در جهت سیاست گذاری، اجرا و ارزیابی فعالیت ها همراهی نمایند. از این رو، انتخابات انجمن و تشکیل جلسات منظم و ارائه ی گزارش های دوره ای به انجمن از سیاست ها و برنامه های مهم سال تحصیلی پیش رو خواهد بود.
  • قوانین انضباطی
    • از منظر تربیتی و رویکرد شناختی، نظم به این معنی است که فرد بداند چه کاری را چرا، چگونه و در چه زمان و مکانی انجام دهد. بنا بر این نگاه، آموزش قوانین عمومی مدرسه و تدوین قوانین کلاسی همراه با دانش آموزان، موجب تقویت مهارت های شناختی، خودیاری و خودنظم دهی در میان دانش آموزان می شود و آنان را برای شهروندی موثر و تاثیرگذار و مسئول آماده خواهد نمود.
  • شورای مدرسه
    • همان گونه که بیان گردید رویکرد شورایی می تواند در هم سو سازی نگرش ها و افزایش مسئولیت پذیری در افرادی که چرخه ی طراحی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی فعالیت ها را برعهده می گیرند بسیار موثر باشد. از این رو، شوراهای متعددی در مدرسه طراحی و تشکیل شده است که در طول سال تحصیلی ادامه خواهند یافت. این شوراها شامل شورای آموزشی، شورای اجرایی، شورای فرهنگی و شورای آموزگاران است و برآنیم که تمام فعالیت های مدرسه در این شوراها تدوین گردد.
  • شورای دانش آموزی
    • با توجه به رویکرد رشد همه جانبه، سعی مان بر آن است که از هر فرصتی برای تقویت مهارت های دانش آموزی در مدرسه استفاده نماییم. شورای دانش آموزی می تواند با ایجاد فرصتی برای تقویت مطالبه گری در دانش آموزان و کمک گرفتن از آنان در طراحی و اجرای فعالیت های مدرسه، تمرین مفیدی برای شهروندی و مهارت­های تشخیص و حل مسئله باشد.
  • بهداشت
    • بهداشت و سلامت جسمی و روانی در کنار یکدیگر می تواند شوق آمدن به مدرسه و در پی آن شوق به یادگیری را در دانش آموزان تقویت نمایند. با توجه به رویکرد شناختی و مهارت آموزی در مدرسه برآنیم که با آموزش مفاهیم اساسی بهداشت فردی و محیطی، دانش آموزان در برقراری بهداشت؛ نقش موثری ایفا کنند. در این راستا، معاینات بهداشتی و پزشکی به صورت دوره ای انجام می شود. در کنار آموزش، در نظر گرفتن فضایی جهت رسیدگی به موقعیت های اضطراری و فوریت های پزشکی اولیه، ضروری به نظر می رسد.
  • زنگ تفریح هدف مند
    • با توجه به رویکرد مهارت آموزی، نگاه ما به زنگ تفریح فراتر از کسب آمادگی دوباره جهت حضور در کلاس درس می باشد. این فرصت می تواند در جهت تقویت رابطه­ی دانش آموزان با یکدیگر و میان دانش آموزان و ارکان مدرسه به کار رود. همچنین می­تواند در جهت ارتقای مهارت های حسی-حرکتی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این موارد، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی و جشنواره های گوناگون پژوهشی و علمی در زنگ های تفریح، فرصت خوبی برای تقویت شوق آمدن به مدرسه و یادگیری می باشد.
  • صبحگاه
    • با اجرای برنامه های ورزشی و فرهنگی، صبحگاه همواره به عنوان فرصتی جهت افزایش سطح هوشیاری در صبح، جهت ایجاد آمادگی یادگیری در دانش آموزان و همچنین آشنایی دانش آموزان با مناسبت های ملی و مذهبی مورد توجه بوده است. با خودگردانی صبحگاه توسط دانش آموزان، این موقعیت می تواند به عنوان فرصتی جهت تجلی استعدادها و توانایی های دانش آموزان نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • ناهار
    • توجه به تغذیه ی سالم دانش آموزان در نگهداشت سلامت جسمی و بهداشت روانی آنان نقش مهمی دارد. با توجه به برنامه های متعدد مدرسه و طولانی بودن زمان حضور دانش آموزان در مدرسه یکی از دغدغه های والدین، تهیه ی ناهار برای فرزندشان می باشد که مدرسه سعی نموده است با استفاده از آشپزخانه مستقر در مجتمع و تهیه غذای گرم و مناسب گامی در جهت رفع این دغدغه بردارد.
  • سرویس
    • یکی دیگر از دغدغه های والدین، امنیت و سلامت فرزندشان در رفت و آمد به مدرسه و خانه است. جهت جواب گویی به این دغدغه، انتخاب پیمانکار سرویس مدرسه با تایید آموزش و پرورش منطقه شش و آموزش رانندگان و تفکیک مناسب دانش آموزان بر اساس ویژگی های رشدی با توجه ویژه ای انجام شده است.
  • اردو و بازدید
    • تعامل دانش آموزان با جهان واقعیِ بیرون از مدرسه می تواند از طرفی منجر به کاربست دانش آموخته شده و از طرف دیگر موجب تقویت مهارت های حسی-حرکتی، خودیاری، عاطفی و بین فردی گردد. با این نگرش، در طی سال بازدیدهای علمی با توجه به نیاز هر مفهوم در هر درس و اردوهای تفریحی با توجه به ویژگی های فصلی و مناسبتی برنامه ریزی شده است.
  • فعالیت های تکمیلی (فوق برنامه)
    • شناخت نیازهای زندگی در جهان ارتباطات و تکنولوژی و آماده سازی دانش آموز جهت بهره گیری از فرصت هایی که جهان امروزی ایجاد کرده است ما را برآن می دارد که علاوه بر سوادی که کتاب های درسی ارائه می دهند، برای سوادهای فراتر از آن هم در قالب فعالیت های تکمیلی (فوق برنامه) برنامه ریزی کنیم. از طرفی دیگر برنامه های تکمیلی می تواند در غنی تر کردن یادگیری در مدرسه و شوق انگیز کردن آن موثر باشد. از این رو در فعالیت های فوق برنامه­ی سال تحصیلی جاری، برنامه هایی مانند زبان انگلیسی، پژوهش، رایانه، کارگاه هنر و خلاقیت و خوش نویسی نیز در نظر گرفته شده است.
    • زبان انگلیسی

فراگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در تعریفی دیگر عبارت است از؛ سوادی که امکان دسترسی به دانش، مهارت ها و مطالب گسترده را فراهم می سازد. در این فعالیت زبان آموزان با فعالیت هایی که صورت می دهند، به ما این احساس خوب را می دهند که از تماشای رشد شان و گام­های مطمئنی که در این مسیر بر می دارند، لذت ببریم. لذا بکوشیم تا فرزندان­مان را به آموختن زبانی دیگر تشویق کنیم و در این راه نکات زیر را مد نظر قرار دهیم:

  • مطلوب است که دانش آموزان زمانی خاص جهت مطالعه و انجام فعالیت های درس زبان در منزل داشته باشند، نقش والدین محترم در رعایت این زمان کمک بزرگی به پیشرفت فرزندانمان خواهد کرد.
  • از شیوه های مؤثر تقویت فراگیری زبان انگلیسی استفاده از برنامه های تلویزیونی و بازی های کامپیوتری می باشد، که همراهی والدین با دانش آموزان در تماشای این برنامه ها می تواند عاملی مؤثر در بهبود روند یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان باشد.
  • با فرزندان­مان اشعار انگلیسی را بخوانیم.

بر این باوریم که یادگیری زبان انگلیسی نیازمند توجه به چند اصل مهم است:

  • فراگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم نزد والدین از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
  • فراگیری زبان انگلیسی با توجه به ویژگی رشد دانش آموزان در فرآیندی توأم با بازی و شوق انگیزی طراحی گردیده است، هر نوع اضطراب از جانب والدین و دانش آموزان می تواند روند یادگیری را با اخلال مواجه سازد و در نتیجه امکان فراگیری از دانش آموز سلب گردد.
  • کلیه ی محتوای مورد استفاده در فراگیری زبان انگلیسی دبستان نوید صالحین با لحاظ کردن استانداردهای تدوین شده ی در دپارتمان زبان موسسه است، هر گونه مقایسه و دخل و تصرف در آن می تواند روند یادگیری دانش آموزان را با اخلال جدی مواجه سازد.
  • فراگیری زبان دوم همواره نیاز به تلاش، پشتکار و صرف زمان مناسب توسط فراگیران می باشد. والدین محترم با توجه به این اصل مهم می توانند شرایطی را فراهم سازند تا فرزندانشان ضمن افزایش تلاش خود، پشتکارشان را با صرف زمان مناسب تقویت نموده تا سرعت یادگیری زبان انگلیسی در آنان افزایش بیابد.
    • فرآیند فعالیت­های زبان

تعیین سطح: به منظور پیشرفت در هر فعالیتی باید از نقطه­ای که اکنون در آن هستیم آگاهی داشته باشیم. آزمون تعیین سطح به زبان آموزان کمک می­کند تا از وضعیت فعلی آنها مطلع شویم و آنها را در جایگاه مناسب خود قرار داده و آموزش صحیح را شروع کرده و ادامه دهیم. علاوه بر آن همواره آموزش زبان با لحاظ کردن ارتباط فراگیران با همدیگر به گونه ای که از سطوح یکسان برخوردار باشند عامل مؤثری در یادگیری مطلوب می باشد.

  • معرفی سطوح زبان
  • Jolly Phonics

سیستم آموزشی Jolly Phonics   برای کودکان شش سال تمام در نظر گرفته شده است. این سیستم طی تحقیقات گسترده از سال 1975 در انگستان طراحی و به منظور تقویت مهارت­های خواندن و نوشتن کودکانی که زبان اصلی آنها انگلیسی است به کار گرفته شده است و در ایران نیز با ایجاد تغیراتی به منظور انطباق با فرهنگ و امکانات آموزشی کشور، از سال 1375 در مراکز مختلف آموزش داده می­شود. سیستم مذکور در حال حاضر به عنوان یکی از کامل­ترین و بهترین روش آموزشی برای این رده­ی سنی درنظر گرفته شده است. در این روش که بر روی چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن برنامه ریزی شده­است  از همان آغاز گام به گام کودک را به سوی ارتقاء در استقلال آموزش زبان هدایت می­کند. در این سیستم مطالب آموزشی بر حسب برنامه ریزی کاملا” هوشمندانه، گام به گام طراحی و تدوین شده است، به گونه ای که فراگیران با تکرار و تمرینات متداول و متداوم (قید شده در سیلابس­های آموزشی) قادر خواهند بود به یادگیری ماندگار در زبان انگلیسی دسترسی بیابند.

در این دوره­ی آموزشی فرآیند زیر طی می گردد:

  1. آموزش اصوات (آواها) و شناخت آن
  2. آموزش نوشتاری انگلیسی
  3. شناخت صدا در کلمات (خواندن کلمات)
  4. آموزش صداها و یادگیری نام آنها به منظور یادگیری بهتر در نوشتن
  5. آموزش لغات با قاعده و بی قاعده

آموزش این حروف به صورت خواندن و نوشتن در کنار مهارت­های گفتاری و شنیداری با استفاده از ابزارهایی مانند: کتاب­های آموزشی Jolly phonics، پوسترهای آموزشی، کارت­های مصور، کارت­های آموزشی مخصوص خواندن، دی­وی­دی­های آموزشی و کتاب شعر Super song به همراه CD در هر ترم ارئه می­شود. پس از طی این دوره، دانش­آموزان به راحتی قادر به خواندن و نوشتن حروف و کلمات و جملات خواهند بود.

طی این فرآیند در هر ترم شش الی هفت صدا به زبان آموزان آموزش داده می­شود که مطابق با جزوات آموزشی که در اختیار والدین گرامی قرار می­گیرد، فعالیت­های فوق الذکر گام به گام محقق خواهد شد.

  • Family and Friends

پس از اتمام مراحل هفتگانه­ی سیستم آموزشی Jolly phonics  و با توجه به تسلط کامل زبان آموزان عزیز در کسب مهارت­های نوشتاری و آوایی به طور کامل Blending، شنیداری و گفتاری شامل Daily Conversation،  song  و story، مجموعه کتاب های آموزشی Family & Friends  دپارتمان زبان مجتمع آموزشی نوید صالحین را در امر آموزش زبان انگلیسی همراهی می­نماید.

Family & Friends مجموعه­ای شش جلدی برای کودکان و نوجوانان دوره­ی هفت تا پانزده سال می­باشد. این مجموعه بر توانایی در مهارت­های چهارگانه تاکید دارد، این مهارت­ها شامل مهارت­های شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری به شکل طبیعی است. این مجموعه با برنامه­ایی منسجم سعی در ارائه­ی مهارت­های ارتباطی، زبانی، تلفظ و آموزش­های فرهنگی دارد. علاوه بر این بسته­ی شگفت انگیز، منابع جانبی دیجیتال این مجموعه شرایط تدریس و انواع یادگیری در فراگیران را پشتیبانی کرده و مدرسین و والدین محترم را در امر آموزش یاری می­نماید.

  • دلایل استفاده از کتاب های Family and Friends
  • افزایش سطح چهار مهارت اصلی با استفاده از موضوعات کاملا” متنوع و به روز،
  • وجود بسته­ای شامل منابع چاپی و دیجیتالی برای تمرین بیشتر زبان آموزان،
  • ایجاد فضای واقعی و کاملا” انگلیسی در کلاس با استفاده از نرم افزار تعاملی کمک آموزشی (multi-Rom)،
  • آموزش ارزش ها، مهارت های اجتماعی و عاطفی،
  • آشنایی با کلیشه­های رایج و کاربردی که هرکس می­بایست آنها را بداند.

درکتاب­های Family and Friends، مهارت های گفتاری، شنیداری، نوشتاری وخوانداری زبان آموزان به این صورت تقویت  می­شود:

  • تقویت مهارت گفتاری (speaking) در قالب قرارگرفتن زبان آموزان در قالب شخصیت­های کتاب و ایفای نقش،
  • تقویت مهارت شنیداری (listening) با استفاده از  CD و  DVDهای کمک آموزشی،
  • تقویت مهارت نوشتاری (writing)

Writing for writing and writing for learning

  • تقویت مهارت خواندن و درک مطلب مطابق با اصول و تکنیک­های استاندارد آموزشی زبان انگلیسی
  • افزایش دامنه­ی لغات زبان آموزان با استفاده از تصاویر به منظور افزایش مهارت مکالمه
  • آموزش ساختارهای دستوری در قالبی روان و قابل فهم که همراه با مکمل­ها و ابزارهای کمک آموزشی ذیل صورت می­گیرد:
  • Reading and Writing
  • Family & Friends – Readers
  • Grammar Friends
  • Family & Friends – iTools
  • Family & Friends – Picture Cards
  • Family & Friends Photocopy Master book
  • Family & Friends Testing and Evaluation
    • آزمون های YLE

آزمون زبان YLE سنجش قابل اطمینانی از توانایی­های فرزند شما در فراگیری زبان انگلیسی و در مهارت­های گفت و شنود، درک مطلب و نگارش است. این آزمون­ها به نحوی طراحی شده­اند که یادگیری را لذت­ بخش تر ساخته و کودکان را به دریافت مدارک بین المللی و آگاهی از پیشرفت شان تشویق می­کنند.

بخش آزمون­های دانشگاه کمبریج با در نظر گرفتن سن و توانایی­های کنونی فرزند شما آزمونی مناسب را در اختیار آنها قرار می­دهد. کودکان می­توانند در سه سطح در این آزمون­ها شرکت نمایند:

  • Starters
  • Movers
  • Flyers

آزمون YLE Starters اولين سطح آزمون هاي YLE است. معمولاً زبان آموزان در سنين پنج تا هشت سال می­توانند در اين آزمون که شامل سه بخش گفت و شنود، درک مطلب و نگارش است شرکت نمایند. در اين سطح داوطلبان قادر خواهند بود در مکالمات ابتدايي شرکت نموده و در مورد موضوعاتي مانند احوالپرسی، خانواده، کلاس درس، مدرسه، اسباب بازي­ها، حيوانات، اعضاي بدن، رنگ­ها، خريد کردن، وسايل منزل، لباس­ها و… صحبت کرده يا بخوانند و بنويسند.

دومين سطح آزمون هاي YLE، آزمون YLE Movers است. در اين سطح سن زبان آموزان بين 8 تا ۱۱ سال می­باشد. این آزمون نیز مانند آزمون Starters شامل سه بخش گفت و شنود، درک مطلب و نگارش می باشد. در اين سطح زبان آموزان بايد علاوه بر موضوعات بالا در مورد موضوعاتي همچون وعده­هاي غذايي، کارهاي منزل، آب و هوا، فصول سال، حس­ها، طعم­ها و…. اطلاعاتی داشته باشند و در سطحي بالاتر از Starters درگير فعاليت­هاي مربوط به هر مهارت شوند.

در سطح سوم YLE، آزمون Flyers قرار دارد که زبان آموزان بايد علاوه بر داشتن دامنه واژگان وسيع­تري از موضوعات فوق، مهارت­هاي زباني ديگري همچون تبادل اطلاعات، برقراري و حفظ روابط اجتماعي، بيان عقايد و… را دارا باشند. عموماً زبان آموزان در سنين 9 تا ۱۲ سالگي در اين آزمون که شامل سه بخش گفت، شنود، درک مطلب و نگارش است، شرکت مي­کنند.

  • آزمونKET (Key English Test)

این آزمون اولین سطح آزمون برای افرادی است که در سطح فرا مقدماتی قرار دارد و میزان توانایی زبان آموزان را در به­کارگیری انگلیسی روزمره در سطحی فراتر از متوسط می­سنجد. آزمون KET بر پایه­ی سطح بندی انگلیسی اتحادیه اروپا CEFR استوار است و دپارتمان زبان انگلیسی مجتمع نوید صالحین با افتخار اعلام می­نماید که در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود، شرکت تعدادی از دانش آموزان را در این آزمون­ها در دستور کار دارد.

این آزمون نیز مانند آزمون­هایYLE  زیر نظر نمایندگی مستقیم دانشگاه کمبریج در تهران برگزار می­گردد و نتیجه­ی آزمون به صورت یکی از چهار مدرک زیر ارایه می­گردد:

  • Pass with distinction
  • Pass with merit
  • Pass
  • Council of Europe Level A1
    • آزمون (Preliminary English Test) PET

این آزمون برای افرادی که می­توانند انگلیسی گفتاری و نوشتاری را در سطح پیشرفته به کار ببرند طراحی شده است. آزمون  PETکه هر ساله در بیش از ۸۰ کشور برگزار می­گردد، در سطح ۲ آزمون­های کمبریج قرار دارد. قبولی در این سطح نشانگر این است که زبان آموز مهارت­های زبانی لازم برای تعامل در موقعیت­های مختلف کاری و اجتماعی را در یک جامعه انگلیسی زبان دارد.

همانند دیگر امتحانات کمبریج،PET  چهار مهارت اصلی، خواندن، نوشتن، درک مطلب و مهارت بیانی را به همراه دانش لغت و گرامر در بر می­گیرد.

این آزمون نیز مانند آزمون­هایYLE  زیر نظر نمایندگی مستقیم دانشگاه کمبریج در تهران برگزار می­گردد و نتیجه­ی آزمون به صورت یکی از چهار مدرک زیر ارایه می­گردد:

  • Pass with distinction
  • Pass with merit
  • Pass
  • Council of Europe Level A2
  • رایانه

با توجه به افزایش نقش رایانه­ها در زندگی روزمره لزوم توجه ویژه به امر آموزش رایانه در مدارس به روش نظام­مند به شدت احساس می­شود. اما در حال حاضر آموزش رایانه در مقاطع مختلف تحصیلی در اکثر مدارس با مشکلاتی مواجه است که فقدان یک ساختار آموزشی یکپارچه و وابستگی آموزش به معلم از مهمترین دلایل بروز این اشکالات به شمار می­آید. تنها راه حل برای اجتناب از بروز چنین مشکلاتی پیاده سازی و استقرار یک سیستم آموزشی متمرکز و یکپارچه به خصوص در مجتمع های آموزشی می­باشد.

آکادمی یاسان موفق شده است با تکیه بر تجارب چندین ساله در زمینه آموزش رایانه در مقاطع مختلف تحصیلی سیستمی یکپارچه برای آموزش رایانه در مقاطع مختلف تحصیلی طراحی کرده و در آن تمام نیازهای آموزشی دانش آموزان را پوشش دهد. در ادامه­ی این مستند بخش مربوط به مقطع دبستان از این ساختار آموزشی معرفی می­گردد.

پايه عناوين درسي
پيش دبستاني Graphic Tools تفکر کامپیوتری آشنایی با سخت افزار  Computer Aided Learning
اول Graphic Tools تفکر کامپیوتری ScratchJR  Computer Aided Learning
دوم آشنايي با مباني رايانه 1 تفکر کامپیوتری ScratchJR  Computer Aided Learning
سوم آشنايي با مباني رايانه 2 سيستم‌عامل 1 Windows حل مسأله1
نرم افزار Scratch
تفکر کامپیوتری Minecraft
چهارم آشنايي با مباني رايانه 3 سيستم‌عامل 2 Windows حل مسأله 2
نرم افزار Scratch
تايپ 10 انگشتي
رديف وسط
ارائه مطلب 1
PowerPoint
پنجم واژه پرداز 1
Word
سيستم‌عامل 3 Windows حل مسأله 3
Hamster
تايپ 10 انگشتي
رديف وسط و پايين
ارائه مطلب 2
PowerPoint
ششم واژه پرداز 2
Word
سيستم‌عامل 4 Windows حل مسأله 4 MinecraftEdu تايپ 10 انگشتي
سه رديف
ارائه مطلب 3
PowerPoint

 

  • خلاقیت و مهارت

این کلاس تلفیقی، کلاسی پروژه محور است که بر اساس قدم­های لازم برای انجام یک پروژه­ی علمی و عملیاتی پیش بینی و طراحی گردیده است. خلاقیت عنصر اصلی و اساسی پرورش هر مهارتی است، تلفیق این عنصر مهم با فعالیت­های فنی و مهندسی که نیازهای روز جامعه و پرورش کودکان خلاق و کارآفرین را هدف گرفته است، نقطه عطفی در پرورش توانمندی های ذهنی و جسمی دانش آموزان خواهد بود. از  آن جایی که در مهارت­های فوق الذکر، جسم و ذهن هر دو با هم فعالیت می کنند و هر دو در جهت رسیدن به یک هدف خاص تعامل دارند، لذا برگزاری این دوره ها به پرورش و تکامل چند بعدی و عینیت یافتن تفکرات بعضاً انتزاعی کمک شایانی خواهد کرد.

پروژه­ی علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کند و به علّت ماهیت فرآیندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می آموزد. بنابراین می­تواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشد که همانا درک و به کارگیری مفاهیم، نگرش ها و ارزش­هایی می باشد که شخص را قادر می سازد دانش و فناوری را با زندگی و فرهنگ جامعه­ی خویش مرتبط سازد. به همین منظور مبنای این کلاس ها، انجام پروژه­های علمی با تاکید بر تحقیق و نگاه پرسش­گر است. تحقیق معمولاً به شکل یک پرسش شروع می شود امری مبتنی بر مشارکت  افراد و سرانجام به موضوعی استدلال پذیر تبدیل کند. اغلب به پژوهش علمی، موضوع پیچیده­ای را به مسئله­ای قابل بحث، و تأمل به عنوان تنها مظهر  تحقیق استناد می­شود. اولین و مهم ترین قدم در اجرای یک پروژه مشاهده ی دقیق و ایده پردازی است. با توجه به این که در این مقطع سنی، خلاقیت دانش آموزان کمرنگ تر شده و بیشتر به واقع گرایی روی می آورند لذا هدف از برگزاری این کلاس ها پرورش خلاقیت کودکان مقطع ابتدایی با انجام پروژه هایی در راستای جشنواره جابربن حیان است. این کار با ابزارهای مختلفی همچون بازی­های خلاقانه، نمایش فیلم و کارتون های جذاب، ساخت کاردستی های خلاقانه، نقاشی، داستان، شعر، نمایش و … انجام گرفته است. تجربه­ی شیرین کاردستی­های کودکانه و هیجان ناشی از به حرکت درآوردن آن را با ساخت ربات­ها هیچگاه نمی­توان فراموش کرد. آموزش رباتیک در راستای فراگیری الکترونیک و مکانیک در فضایی شاد و فعالانه به همراه افزایش توانایی­های مهارت دستی و روحیه­ی کار گروهی خواهد بود.

  • هنر و خوش نویسی

پرورش زیبایی شناختی در میان دانش آموزان و تکریم زیبایی از یک سو و تقویت اعتماد به خویش و توانایی های خود و ایجاد خودانگاره­ی مثبت، دو رویکردی است که در برنامه های هنری به دنبال تحقق آن هستیم.

در فعالیت های هنر و خلاقیت با توجه به ویژگی های دانش آموزان «پرورش خلاقیت» هدف اصلی است و تکنیک های هنری در حدی که زمینه های گوناگون بروز خلاقیت را فراهم کند، ارائه می شود. جهت ایجاد آزادی بیشتر در عملکرد و  انتخاب ابزار و مواد متنوع، بعضی از جلسات این کلاس در «کارگاه هنر و خلاقیت» برگزار می شود.

کلاس های خوش نویسی در پایه های مختلف از یادگیری نشانه ها با فرم ساده تا پیچیده و ترکیب آن­ها آغاز شده و با نوشتن عبارت و متن تکمیل می­گردد. جهت پرورش حس زیبایی شناختی و ایجاد نیاز برای تغییر در فرم خط در دانش آموزان، فعالیت هایی جهت آشنایی دانش آموزان با فرم و خط در قالب مشاهده و بازی اجرا می­شود.

 

برنامه­ ی ساعات کلاسی و تفریح در طول سال تحصیلی

پایه­ های پیش دبستان، اول و دوم دبستان

 

  • حضور صبح در مدرسه برای پایه ی پیش دبستان: ساعت 7:45
  • حضور صبح در مدرسه برای پایه ی اول و دوم: ساعت 7:30 7:15
  • تعطیلی بعد از ظهر برای پایه پیش دبستان، اول و دوم: ساعت 14

 

صبحگاه 7:45 – 7:30
ساعت اول 8:30 7:45
تفریح 8:45 – 8:30
ساعت دوم 9:30 8:45
تفریح 9:45 – 9:30
ساعت سوم 10:30 9:45
تفریح  10:45- 10:30
ساعت چهارم 11:30 10:45
ناهار 12:10 – 11:30
ساعت پنجم 12:10-12:55
تفریح 12:55-13:10
ساعت ششم 14 13:10

 

 

 

برنامه ­ی ساعات کلاسی و تفریح در طول سال تحصیلی

پایه­ های سوم تا ششم

 

  • حضور صبح در مدرسه: ساعت 7:30 7:15
  • تعطیلی بعد از ظهر: ساعت 15

 

صبحگاه 7:45 – 7:30
ساعت اول 8:30 7:45
تفریح 8:45 – 8:30
ساعت دوم 9:30 8:45
تفریح 9:45 – 9:30
ساعت سوم 10:30 9:45
تفریح  10:45- 10:30
ساعت چهارم 11:30 10:45
ناهار 12:10 – 11:30
ساعت پنجم 12:10-12:55
تفریح 12:55-13:10
ساعت ششم 13:55 13:10
تفریح 13:55-14:10
ساعت هفتم 15 14:10

 

 

آیین نامه انضباطی – اجرائی و مقررات  داخلی مدرسه

ارتباط و تعامل سازنده و موثر و مستمر دو نهاد خانواده و مدرسه می تواند اثرات غیر قابل انکار و شگرفی بر کیفیت و کمیت یادگیری دانش آموزان داشته باشد. از دیگر سو لازمه­ی موثر و مفید بودن این ارتباط، تبیین وظایف، مسئولیت ها و تعهدات متقابل این دو نهاد نسبت به یکدیگر و نیز نسبت به دانش آموز می باشد. لذا، مطالعه و توجه به مقررات انضباطی- اجرائی که بر اساس مقررات آموزش و پرورش و اهداف مدرسه تنظیم شده است و جزئیات بیش تری از نحوه تعامل بین خانواده و مدرسه را مشخص می سازد، اهمیت به سزایی دارد.

  • ساعات کار آموزشی مدرسه در روزهای شنبه تا چهارشنبه­ی هر هفته در پایه­های پیش دبستانی تا دوم دبستان از ساعت 07:30 تا 14:00 و پایه­های سوم تا ششم دبستان از ساعت 07:30 تا 1۵:00 است.
  • مدرسه در روزهای پنج شنبه تعطیل می باشد. (البته در صورت برنامه ریزی برای کلاس های تکمیلی، تقویتی یا اردوها از قبل اطلاع رسانی می گردد.)
  • درب مدرسه برای دانش آموزان در هر روز کاری، از ساعت 7:15 صبح باز خواهد شد و مسئولیت مراقبت از دانش آموزان قبل از این ساعت بر عهده­ی اولیای مدرسه نخواهد بود.
  • مراسم صبحگاهی مدرسه، راس ساعت 7:30 (برای کلاس اول تا ششم) آغاز شده و حضور تمام دانش آموزان در مراسم صبحگاه ضروری است.
  • انتظار می رود تمامی دانش آموزان قبل از ساعت مقرر در مدرسه حضور داشته باشند. بدیهی است در صورت غیبت و تاخیر غیر موجه دانش آموز، مقررات وضع شده از سوی آموزش و پرورش در مورد دانش آموز اعمال خواهد شد.
  • هر بار تاخیر در ورود یک دانش آموز، معادل یک ساعت غیبت غیر موجه بوده و در صورتی که غیبت غیر موجه هر دانش آموز بیش از 5 ساعت در ماه شود، موضوع جهت تصمیم گیری به شورای مدرسه ارجاع خواهد شد و کارت زرد ماهیانه به ولی دانش آموز ارسال می گردد. در صورتی که هر دانش آموز بیش از سه کارت زرد ماهیانه دریافت نماید (یعنی 15 بار تاخیر در طول سال)، والدین یک کارت قرمز دریافت خواهند کرد که این امر بی انضباطی و عدم رعایت قوانین تلقی شده و در شورای مدرسه در مورد حضور یا ثبت نام سال آینده دانش آموز تصمیم گیری خواهد شد.
  • هر دانش آموز، بنا به دلایل موجه (بیماری با ارائه ی گواهی معتبر پزشک یا خدای نکرده فوت اقوام و خانواده درجه یک) می تواند در طول سال تحصیلی تا 7 روز غیبت موجه داشته باشد (البته موارد اضطراری و بیماری های صعب العلاج یا طول درمان های طولانی مدت خارج از این قانون می­باشد). در صورتی که غیبت دانش آموز دلایل موجه نداشته باشد، غیر موجه تلقی می گردد و تا سقف سه روز با اخطار کتبی موضوع به والدین دانش آموز تذکر داده می شود و بیش از این تعداد روز، مورد بی انضباطی و عدم رعایت قوانین تلقی شده و در شورای مدرسه در مورد حضور یا ثبت نام سال آینده دانش آموز تصمیم گیری خواهد شد.
  • انتظار می رود دانش آموزان راس ساعت تعطیلی، مدرسه را ترک نمایند. دفتر مدرسه حداکثر به مدت 30 دقیقه پس از تعطیلی دانش آموزان، نسبت به مراقبت از دانش آموزان اقدام می نماید و پس از آن مسئولیت را متوجه اولیای محترم دانش آموز خواهد دانست. (البته جز دانش آموزانی که از خدمات نگهداری پس از مدرسه حداکثر تا ساعت 16 استفاده می نمایند.)
  • در صورتی که بنا به دلایلی مدرسه زودتر از موعد، تعطیل گردد و یا مقرر شود دانش آموز/دانش آموزانی برای فعالیت های آموزشی، فرهنگی پس از ساعت رسمی و یا در ایام تعطیل در مدرسه حضور داشته باشند، موضوع از طریق ارسال اطلاعیه و رضایت نامه به اطلاع اولیای گرامی خواهد رسید؛ لذا دقت در زمینه­ی زمان های رفت و آمد و حضور دانش آموزان بسیار ضروری است.
  • انتظار می رود دانش آموزان در برخوردها، رفتار و کردارشان نسبت به تمامی مسئولین، معلمین و مربیان و کارکنان مدرسه، رعایت ادب و احترام را داشته باشند.
  • انتظار می رود دانش آموزان حسن رفتار، همکاری و مشارکت با دیگر دانش آموزان و همکلاسی هایشان را داشته باشند.
  • انتظار می رود دانش آموزان ضمن مراقبت کامل از وسایل شخصی خود، اهتمام جدی نسبت به حفظ و نگهداری اموال، تجهیزات و ساختمان مدرسه داشته باشند.
  • از آن جایی که مسئولیت حفظ و نگهداری وسایل شخصی با خود دانش آموز می باشد، آنان می بایست جهت مراقبت از وسایل و لوازم شان، نام و نام خانوادگی خود را در قسمتی مناسب از طریق برچسب درج نمایند.
  • مدرسه توصیه اکید دارد دانش آموزان از خرید و استفاده از لوازم التحریر لوکس و فانتزی و گران قیمت خودداری نمایند و این انتظار را دارد که اولیای محترم نسبت به این امر توجه کافی و نظارت لازم را داشته باشند. درصورت مشاهده­ی وسایل لوکس، غیر ضروری یا مغایر با فعالیت مدرسه (مانند : تلفن همراه، لپ تاپ، mp3 ، دوربین و …)، وسیله از دانش آموز دریافت شده و تحویل اولیای ایشان خواهد شد.
    • تذکر 1: طبق مصوبه­ی آموزش و پرورش همراه داشتن تلفن همراه در محیط آموزشی و کلیه­ی برنامه های مدرسه ممنوع است.
    • تذکر 2: همراه داشتن این وسایل در مجموعه­ی فعالیت های مدرسه اعم از اردوها و برنامه های خارج از ساعات مدرسه نیز مجاز نیست.
  • انتظار می رود به منظور پیشگیری از عقب ماندگی درسی و تحصیلی دانش آموز و نیز رعایت مقررات انضباطی مربوط به غیبت دانش آموز در کلاس درس، از هرگونه برنامه ریزی برای سفر به همراه دانش آموز در ایام فعالیت رسمی طول سال تحصیلی مدرسه جداً خودداری شود.
  • ضروری است در هر روزی که دانش آموز به دلایل موجه نمی تواند در مدرسه حاضر باشد، موضوع توسط اولیا از طریق تماس تلفنی یا حضوری تا قبل از ساعت 08:30صبح به دفتر مدرسه (فقط با معاون انضباطی مدرسه و در صورت عدم حضور ایشان مسئول پایه مربوطه) اطلاع رسانی شود.
  • دانش آموزان موظف می باشند در طول ساعات حضور در مدرسه از لباس فرم مصوب استفاده نمایند. این الزام به غیر از روزهای ورزش یا اردو خواهد بود که از قبل در مورد نوع پوشش، اطلاع رسانی می شود.
  • خروج دانش آموز از مدرسه، درطول ساعات کار آموزشی مدرسه، تنها با درخواست حضوری اولیای دانش آموز و اطلاع و اجازه دفتر مدرسه امکان پذیر خواهد بود. خروج دانش آموز از مدرسه در مواردی محدود و اضطراری به همراه بستگان و آشنایان نزدیک فقط با درخواست کتبی اولیای دانش آموز و اطلاع رسانی قبلی از طریق تماس تلفنی امکان پذیر می باشد.
  • انتظار می رود در صورت ابتلاء دانش آموز به بیماری های عفونی و واگیردار، ضمن مراجعه به پزشک نسبت به اطلاع به موقع موضوع به دفتر مدرسه اقدام گردد و به منظور پیشگیری از سرایت بیماری به سایر دانش آموزان، از فرستادن وی به مدرسه تا قبل از اطمینان از رفع کامل بیماری خودداری شود. در صورتی که دانش آموز به دلیل بیماری واگیردار یک یا چند روز در مدرسه حضور نداشته باشد، پس از طی دوران بیماری و بهبودی، ارائه گواهی پزشک معالج مبتنی بر بهبودی کامل و حضور و همراهی اولیا در اولین روز حضور دانش آموز در مدرسه الزامی است.
  • انتظار می رود خانواده­ی دانش آموز، نسبت به رعایت کامل مسائل بهداشت فردی دانش آموز، بخصوص کوتاهی مناسب موی سر و ناخن و نیز نظافت لباس و بدن وی، حداکثر توجه و مراقبت را به خرج دهند. موهای سر بایستی به صورت ماهیانه کوتاه شود و کوتاهی دائمی مو مورد تاکید جدی است.
  • به منظور حفظ بهداشت فردی و جلوگیری از بیماری­ها، هر روزه به همراه داشتن وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال جیبی ضروری است.
  • انتظار می رود اولیای گرامی، نسبت به سادگی، آراستگی و زیبائی پوشش دانش آموز در مدرسه (اعم از کفش ،کیف و وسایل شخصی) حساسیت و دقت لازم را مبذول دارند.
  • به همراه داشتن و مصرف خوراکی های غیر مجاز و تنقلات مانند ساندویچ های سوسیس و کالباس، تخمه، آدامس، چیپس، پفک، نوشابه و … درمدرسه مجاز نمی باشد.
  • انتظار می رود در صورت بروز هر نوع مشکل میان دو یا چند دانش آموز، موضوع به اطلاع دفتر مدرسه رسانده شود تا پیگیری های لازم صورت گیرد و اولیای محترم از هر نوع دخالت مستقیم در این زمینه ها به طور جدی پرهیز نمایند.
  • مدرسه از برقراری هرنوع ارتباط تلفنی مستقیم خانواده و بستگان با دانش آموز در زمان حضور و ساعات رسمی آموزش در مدرسه معذور بوده و تنها می تواند در مواقع لزوم پیغام­ های اضطراری والدین را در زنگ های تفریح به دانش آموز منتقل نماید.
  • در مواقعی که بنا به تقاضای والدین، دانش آموز بایستی برای عزیمت به منزل از اتومبیل کرایه ای استفاده نماید، مسئولیتی در مورد نوع وسیله، شخص راننده، کیفیت خدمات ارائه شده و مبلغ دریافتی، متوجه مدرسه نخواهد بود و توصیه­ی اکید مدرسه عدم انجام این کار می­باشد ولی در صورت ضرورت، این کار توسط روابط عمومی مدرسه هماهنگ خواهد شد.
  • کسب اطلاع از وضعیت عمومی تحصیلی، درسی، رفتاری، انضباطی و مشاوره ای دانش آموز تنها مختص اولیای دانش آموز می باشد و مدرسه از دادن اطلاعات دانش آموز به افرادی غیر از والدین معذور می باشد.
  • شرکت فعال و به موقع اولیاء در جلسات مختلف مدرسه (آموزش خانواده، انجمن اولیاء و مربیان، جلسات پایه ای و عمومی و …) ضروری می باشد. حضور یا عدم حضور والدین در جلسات در فرم های مخصوص ثبت شده و نتایج بررسی می گردد. در صورتی که والدین دانش آموزی بیش از دو مرتبه متوالی و سه مرتبه غیر متوالی در جلسات مختلف غیبت داشته باشند، مورد به صورت تذکر کتبی به اطلاع رسانده خواهد شد.
  • مدرسه هیچ یک از گروه ها یا کانال های ارتباطی مابین والدین عزیز در فضای مجازی را به رسمیت نمی شناسد. انتظار می رود والدین گرامی به شایعات، خواسته های شخصی و سلیقه ای و یا ایجاد جو و فضای منفی برخی والدین که در برخی از این گروه ها یا کانال ها مطرح می گردد، توجه ننموده و در صورت وجود موردی، آن را مستقیم از مسئولین مدرسه جویا شوند.
  • مدرسه انتظار اکید دارد که اولیای دانش آموزان با شناخت نسبت به ویژگی های یک محیط آموزشی، هنگام حضور در مدرسه، شان و حرمت مدرسه را در رفتار، گفتار، پوشش و آرایش ظاهری خویش رعایت کنند. در صورت مشاهده­ی موارد غیرعرف و خارج از انتظار، تذکر کتبی داده خواهد شد.
  • انتظار می رود اولیا به میزان کیفیت و شیوه­ی ارتباطات و تعاملاتشان با همکاران مختلف در مدرسه، توجه ویژه داشته و مشکلات، خواسته­ها، سئوالات، ابهامات و … خود را در تنها از طریق مدیر، معاونان و مسئولان پایه­ی مربوطه پیگیری نموده و از مراجعه مستقیم به سایر سطوح شغلی در مدرسه خودداری نمایند.

تذکر1: اولیای محترم می بایست نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده­ی خود را در زمینه­ی مسائل مختلف آموزشی- فرهنگی و اجرائی از طریق صندوق انتقادات و پیشنهادات مستقر در مدرسه و یا از طریق گفتگو با مدیر/ معاونین و مسئولان پایه مربوطه مطرح نمایند و نباید این قبیل مباحث را به طور مستقیم با معلمان یا مربیان در میان بگذارند.

تذکر2: هرگونه ارتباط شخصی همکاران مدرسه با والدین گرامی ممنوع بوده و از اولیای محترم انتظار می رود در صورت مشاهده­ی موارد، در اسرع وقت موضوع را فقط به مدیر مدرسه منتقل نمایند.

تذکر3: تدریس خصوصی و ارتباط مالی شخصی برای کلیه­ی همکاران محترم کادر و آموزگار مدرسه ممنوع می باشد. در صورتی که والدین با موردی مواجه شدند که هریک از همکاران محترم مدرسه در این زمینه ها توصیه یا تقاضایی از ایشان داشتند، در اسرع وقت موضوع را فقط به مدیر مدرسه منتقل نمایند.

تذکر4: جمع آوری هرگونه وجه به صورت گروهی، کلاسی و انفرادی برای تهیه­ی هدیه به مناسبت های مختلف (روز معلم، عید نوروز، جشن پایان سال و روز تولد همکاران) مجاز نمی باشد و مدرسه توصیه اکید دارد اولیای محترم در این مورد به قوانین داخلی مدرسه احترام گذاشته و به هیچ کدام از همکاران هدیه ندهند.

  • شرکت دانش آموزان و یا خانواده های ایشان در مهمانی های سایر دانش آموزان و دوستانشان در ساعات غیر رسمی مدرسه، امری خصوصی، شخصی و مرتبط با خانواده بوده و مدرسه ضمن این که به اولیای دانش آموزان توصیه اکید دارد که از نزدیک بر این قبیل برنامه­ها نظارت داشته باشند، تاکید می کند که در این زمینه مسئولیتی را متوجه خود نمی داند. توزیع کارت دعوت، هدایا و … در این زمینه در داخل مدرسه مجاز نمی باشد.

«عدم رعایت هریک از موارد و قوانین ذکر شده باعث درج در سوابق انضباطی دانش آموز خواهد شد.»